Figurka obézního instalatéra jménem Mario patří bezpochyby k jednomu z těch vůbec nejznámějších počítačových hrdinů. V žádném případě nechceme příliš přehánět Mariův historický vklad programů, nad nimiž tráví svůj volný čas dnešní generace počítačových hráčů. Musíme ovšem uznat, že Mario Bros představuje i po tolika letech jednu z malého množství her, které vždy a bezpečně pozná i ten, kdo žádnou počítačovou hru nehrál už třeba deset let. To si již samo o sobě jistě zaslouží velké uznání: další podobně zásadní hry bychom bez potíží spočítali na prstech obou rukou.
Ba co víc: zatím nic nenasvědčuje faktu, že by se měl z našich počítačových monitorů tento instalatér s knírem vypařit. I v posledních letech jsme se tak v pravidelných intervalech několika měsíců mohli seznámit se stále novými verzemi a více či méně povedenými rejsky. Za ty všechny, co vznikly tady zmíníme třeba Super Mario Bros: Bloody Battles, Super Mario Bros: Shine Expedition či už přece jen o něco starší South Park Mario Bros, díky tomu se dá zůstat v prostoru populárního kresleného seriálu ještě o nějaký čas déle.
Svým způsobem se jedná pouze o složitě pochopitelnou věc: Mario tento rok oslavil osmadvacáté narozeniny, a rozdílné mutace „původního“ Maria Brose pořád zůstávají ve své podstatě tím stejným: plošinovkou s vynikající ovladatelností. Pozorujeme tak tady, že i v nynějším světě Internetu, kde hrací přístroje zestárnou mnohem dříve, než se na nich stačí pořádně usadit prach, se dá při životě udržet také hru, na kterou by si v druhé polovině devadesátých let vsadil snad už jen blázen. Zaměříme se teď blížeji na to, jak vlastně první fáze posledních skoro třiceti let s Mario Bros vůbec vypadaly.
Mario ve formě, v jaké jej známe v dnešní době, přišel na svět v roce 1981 jako postava, která se vyskytovala ve hře pojmenované Donkey Kong. V té ztělesňoval Mario tesaře. Jeho nejlepším a nejbližším přítelem byl lidoop. Tomu se už nelíbilo bezohledné zacházení jeho přítele, a z toho důvodu se rozhodl, že mu to oplatí tím, že mu unese jeho přítelkyni jménem Lady. Hráčům úkol se samozřejmě již teď sám nabízí: musí Lady zachránit.
Ještě doplníme jediné. Ve hře Donkey Kong se Mario jmenuje svým původní jménem, a sice Jumpman. Teprve o rok později v pokračování Donkey Kong Junior ho přejmenují na Maria. A ještě o další rok později, tedy roku 1983, se na scéně poprvé objevuje i Mariův bratr Luigi. Oba sourozenci tady definitivně získávají podobu běžných amerických instalatérů s italským původem. Některé své netypické výstřelky si uchovali dodnes.
Závěrem bychom ještě rádi připomenuli, že Mario Bros nebyl pokaždé ve formátu 2D. Roku 1996 tak firma Nintendo s obrovskou slávou uvedla na trh novinku Super Mario 64. V té tenhle instalatér vnikl do třetího prostoru. Ačkoliv se této hry nakonec prodalo přes jedenáct milionů kopíí, a za osm let se dokonce dočkala remaku pro Nintendo DS, v myšlenkách většiny těch, kdo Maria opravdu zbožňují, zůstal dvourozměrný.