Je všeobecně známo, že právě po Vánocích se v mnoha domácnostech nakupí dárky, které se lidem buďto nehodí, nelíbí, nebo již danou věc doma mají a tudíž je dárek nepotřebný. Často se také stává, že stejnou věc dostanete hned dvakrát, nebo se třeba jedná o oblečení, které neodpovídá vaší velikosti. Ničím neobvyklým nejsou ani závadné výrobky. Ve všech těchto případech je na místě uvažovat o vrácení dárku zpět tam, kde byl zakoupen.
Pro každý typ nákupního místa platí jiné podmínky pro možnosti reklamace. Nejprve se zaměříme na kamenné prodejny. Největší problém zde může být se zbožím, které je po stránce kvality úplně pořádku, pouze se vám z nějakého důvodu nehodí či nelíbí a vy ho chcete vrátit. Hlavní problém, proč kamenné obchody nemají povinnost přijmout zpět nepoškozené zboží, spočívá v tom, že u nich se předpokládá, že zákazník měl před samotným nákupem možnost si zboží dostatečně prohlédnout a dle toho se rozhodnout. Povinností kamenných prodejen není ani výměna zboží za jinou velikost.
V dnešní době již mnoho řetězců s módou umožňuje výměnu oblečení v případě, že je o ni požádáno nejpozději do 30 ti dnů od nákupu. Zboží musí být nepoškozené, musí mít visačku a je potřeba doložit účtenku. Máte možnost požádat o vrácení peněz nebo vyměnit zboží za jiné. V těchto případech není podstatné, zda s žádostí přijde kupující, anebo sám obdarovaný, podmínkou je pouze mít doklad o nákupu. Zejména před vánocemi se spousta obchodníků snaží přilákat zákazníky právě na to, že prodlužuje dobu pro možnost vrácení či výměny zboží. Ovšem i přesto doporučujeme případný nevhodný dárek jít vrátit ihned po vánocích.
Další kategorií jsou obchody internetové. Zde je případné vrácení zboží mnohem jednodušší, neboť internetové obchody mají ze zákona povinnost přijmout zboží do 14 ti dnů zpět od jeho převzetí. Samozřejmě pokud je nepoužité a nepoškozené. Platí to i v případech, kdy jste si zboží objednali přes internet a následně osobně vyzvedli, způsob převzetí tedy není podstatný. Nijak nezáleží ani na tom, o jaké odběrné místo se případně jednalo, zda to byla kamenná prodejna nebo místo pro výdej pro více e-shopů, podstatou totiž je to, že smlouva byla uzavřena přes internet a vy jste tedy před jeho koupí nemohli danou věc vidět a zhodnotit. Dejte si zde však pozor na výše uvedenou dobu dvou týdnů, protože zakoupíte-li dárek před Vánoci, budete ho muset vrátit co nejrychleji po svátcích a nečekat až na konec prázdnin, neboť pak už byste to pravděpodobně nestihli v termínu.
Nijak rozhodující není ani to, zda má v daný obchod otevřeno nebo ne, neboť ani tato okolnost nemá žádný vliv na právo zákazníka od odstoupení od smlouvy bez udání důvodů. Samozřejmě myšleno ve 14 ti denní lhůtě od data převzetí. V případě, že budete posílat zboží zpět e-shopu, musíte počítat s tím, že poštovné uhradíte vy sami. Pokud by konkrétní internetový prodejce neměl ve svých podmínkách uvedenou informaci o výše zmiňované možnosti vrácení zboží do 14 dnů, potom platí, že tento nárok máte až po dobu 3 měsíců. Samozřejmě opět připomínáme, že daný výrobek musí být nepoužívaný a nepoškozený. Na osobě, která zboží vrací, nezáleží, může to být kdokoli, pouze je zapotřebí doklad o platbě, např. internetová faktura. Bude-li věc již nějak používaná, má prodejce právě ji nevzít zpět, nebo vracenou částku adekvátně snížit. Např. co se týče rozbalených DVD, ty prodejci zpět určitě neberou.
Dosud jsme se setkali pouze s případy, kdy zboží bylo vraceno pořádku. Pokud bude dárek mít nějaké poškození, bude reklamace v kamenném obchodě internetového prodejce probíhat podle obdobných pravidel. Zboží nemusí být originálně zabaleno, a pokud jste při jeho převzetí zaplatili kartou, není potřeba doložit ani účtenku.
Transakce pomocí platebních karet jsou totiž velmi jednoduše dohledatelné, případně můžete přinést např. výpis z bankovního účtu, kde bude proběhnutá platba zřetelně vidět. Zní to až neuvěřitelně, ale dle zákona je dokonce postačující, abyste při reklamaci v kamenném obchodě měli s sebou pouze svědka, který s vámi v době nákupu byl. Co se týče internetových prodejců, měli by mít způsob možné reklamace popsán na svých webových stránkách. Záruční lhůta zde platí klasická dvouletá a na vyřízení reklamace má daný obchodník ze zákona dobu 30 ti dnů. Budete-li reklamovat něco z kamenného obchodu a zakoupili jste to daleko od bydliště, doporučuje, podívat se, zda není možné přijít do bližší pobočky.