Jednání je takovým strašákem všech zaměstnanců. Jeho úkolem je ukázat stávajícím i novým klientům, že jste lepší, než vaši kolegové, a že si vaše místo zasloužíte. Musíte proto předvést ten nejlepší výkon, jakého jste schopní, což je doprovázeno notnou dávkou stresu. Člověk se bojí, že není dostatečně připravený, že něco splete, nebo své publikum nedokáže zaujmout. Tyto pochyby o svojí vlastní osobě k takové situaci patří, a je to vlastně dobře. Správná dávka stresu vás totiž dokáže vybičovat k těm nejlepším výkonům. Stres vás ale nikdy nesmí zcela ovládnout. Jinak byste ze sebe nedostali ani hlásku.
Aby byla dávka vašeho stresu co nejnižší, musíte si být jistí, že jste se maximálně připravili. To znamená nejenom přípravu podkladů, ale i zkoušku prezentace nanečisto, třeba před některým členem rodiny. Třeba vám poradí, abyste mluvili více nahlas, nebo třeba zpomalili tempo. Tyto rady si vezměte k srdci, poslouží k vašemu lepšímu výkonu na ostro. V rámci přípravy si také namalujte různé grafy a jiné grafické znázornění, kterými udržíte posluchače v pozornosti. Dáte tím najevo nejen svůj zájem o problematiku, ale bude i vidět, že jste věnovali přípravě hodně času.
Dokonalá příprava je sice základ úspěchu, ale rozhodně to není všechno. Zaujmout musíte především vaším projevem. Spousta lidí se svým vystupováním nezabývá, a pak se diví, že nedokážou zaujmout. Pokud máte za úkol získat pro firmu nové klienty, nebo třeba vybojovat přidělení zakázky, musí být vaše vystupování přesvědčivější, než konkurence. Popíšeme vám pár rad, jak v takovém případě zapůsobit co nejlépe.
1. Mějte papíry vždy při ruce
Člověk není robot, proto se může každému stát, že i když má svůj projev naučený nazpaměť, může mít z ničeho nic pořádné „okno“. Zoufalý řečník se pak snaží informaci vylovit z paměti, a ne a ne si na ni vzpomenout. Aby se vám toto nestalo, nebojte se zapsat si všechny informace na papír, a v případě nouze se do něj podívat. Navíc bude vidět, že jste se dostatečně připravili a nevaříte z vody. Své poznámky ale pište co nejčitelněji, abyste potom po sobě nemuseli luštit čmáranice.
2. Informace dávkujte postupně
Máte pocit, že se jednání vyvíjí dobře, ale najednou se stane, že se klientům nabídka nelíbí a chtějí něco jiného. Proto je dobré, když neřeknete klientům všechny informace naráz, ale necháte si něco v rukávu. Musíte mít připravené nějaké argumenty, kterými dostanete váhavé klienty na svoji stranu.
3. Zapisujte si poznámky
Nebojte se, že se na vás budou ostatní dívat jako na prvňáčka. Když si pořídíte dobře vypadající blok, do kterého si budete během jednání zapisovat poznámky, bude to naopak známka vaší vysoké profesionality. Navíc vám později zápisky poslouží k tomu, abyste uměli navázat na předešlé jednání. A to klientela dokáže řádně ocenit.
4. Diktafon používejte jen se souhlasem
Není nic špatného na tom si chtít jednání nahrát třeba pro vašeho kolegu nebo nadřízeného. Pokaždé ovšem v rámci slušného jednání požádejte protistranu o souhlas. V případě nesouhlasu diktafon vypněte.
5. Poslouchejte protistranu
Je dobré, když na začátku jednání představíte protistraně své návrhy, ale pak ji musíte nechat reagovat. Poslechněte si pečlivě její názor, a v případě nejasností v prezentaci všechny objasněte. To nejhorší, co můžete při jednání udělat, je unudit protistranu k smrti, a nenechat ji ani promluvit. Takové jednání je o ničem. Aktivní naslouchání vám pomůže dospět k výsledku, kdy budou spokojené obě strany.
6. Mluvte sami za sebe
Při jednání sice nejčastěji zastupujete celou firmu, v mluveném projevu ovšem mluvte sami za sebe. Zdržte se používání sloves typu: máme, připravíme, ale mluvte v první osobě. Vy řídíte jednání, je to tudíž vaše prezentace. Nikoliv celé firmy, i když je to v její prospěch.
7. Zvolte vhodné oblečení
Výběru oblečení věnujte dostatečnou pozornost. Oblečte se elegantně, pro jednání se rozhodně nehodí stejné oblečení, v jakém jdete třeba na nákup. Dámy by to neměly přehánět s hloubkou výstřihu, působí to zbytečně vulgárně a neprofesionálně.
8. Dostatek sebevědomí
Aby byl váš projev co nejjistější, musíte dát najevo trochu toho zdravého sebevědomí. To znamená pevný stisk ruky, pohled přímo do očí a přiměřená hlasitost vaší mluvy. Klient ocení, když působíte vyrovnaně a sebejistě, i když přehnaná sebejistota má opačný efekt. Takže všeho s mírou.
9. Úsměv vás rozzáří
Netvařte se celé jednání přehnaně vážně. Když se občas usmějete, budete hned vypadat lidštěji a mezi vámi a klienty to vytvoří příjemnou přátelskou atmosféru.
Dejte si pozor na to, aby váš dech nebyl cítit. Když víte, že budete mít druhý den jednání, nedávejte si k večeři česnek nebo cibuli. Ráno si důkladně vyčistěte zuby a před jednáním si ještě pro jistotu vycumlejte mentolový bonbon nebo si dejte žvýkačku. Žvýkačku si ale nezapomeňte před samotným jednáním vyndat z pusy, protože přežvykování by působilo rušivě a neprofesionálně.
Dejte si také pozor na to, abyste nebyli cítit potem. Dejte si ráno sprchu a navoňte se příjemnou vůní, a to spíše lehčí. Není dobré, když se klientům zvedá žaludek z těžkého parfému.